Movimento dell'Mondo

Rinjani vs Ann 1-0

Rinjani heeft gewonnen. Ik heb stevig weerwerk geboden, maar ben op ongeveer 200 meter van de top gestrand. Ik kon niet meer, ik was op…

Het begon al met de moeilijke reis naar Senaru en de helse nacht die daarop volgde (lees Boedhisme voor beginners). ’s Ochtends wilde ik weg, ver weg uit dat kl*te dorp. Toen het eindelijk stil werd, kreeg ik weer plek tussen mijn oren voor wat heldere gedachten. We besloten toch enkele miljoenen neer te tellen en te doen waarvoor we gekomen waren: de Rinjani beklimmen!

3 dagen, 2 nachten, 8 groepsleden, 1 gids, 4 dragers en een 3726 meter hoge Rinjani.
Dag 1: 7u stijgen (2000m hoogteverschil)
Dag 2: 2u dalen en 3u stijgen
Dag 3: 3u stijgen (1100m hoogteverschil) en 7u dalen
Dit zijn de objectieve feiten.
De subjectieve waarheid is dat ik letterlijk en figuurlijk door enorme pieken en dalen ben gegaan.

Je leest in de ‘Rough Guide’ het volgende: “Alleen weggelegd voor mensen met een goede conditie”. Ik dacht een goede conditie te hebben, maar blijkbaar heb ik mezelf toch over- of de Rinjani onderschat…

De tocht was zwaar, lange uren alleen maar klimmen. Zweten, door stof ploeteren, zonder een mogelijkheid om je te wassen. ’s Avonds en ’s nachts was het ijskoud. Het matrasje waar je op ligt is die naam niet waardig. Je hebt dus amper slaap, waardoor je niet recupereert.
Naar analogie met de lessen die Manu geeft voor beginnende boeddhisten heb ik ’s nachts ook nog gedacht: “Wat fijn dat sommigen wel goed slapen en dat graag delen met de rest van het kamp door heel luid te snurken.” in plaats van te denken “Ik ga u verstikken met uwen eigen slaapzak.”…

Gelukkig waren er ook vele hoogtepunten.
De vergezichten, fenomenaal!
Het dalen, geweldig! Als de weg het toelaat, dan hou ik ervan om naar beneden te sprinten. Dan heb ik het gevoel dat ik kan vliegen, dat ik de hele wereld aankan.
Genieten in bronnen die warmer zijn dan de baden die ik thuis neem.
Lekker eten en gezellige gesprekken.
In ’t Werhuys, waar we met FEST repeteren hangt de spreuk: “When was the last time you did something for the first time.” Ik kan jullie mededelen dat ik voor het eerst in mijn volwassen leven heb ‘gekakt’ in de open natuur. Terwijl ik mijn billen sta te vegen, kijk ik naar boven en zie een sterrenhemel zoals je hem in België nooit zult tegenkomen. Ik begin luidop te lachen, want de hele situatie heeft iets surreëels… Met een papiertje tussen mijn billen geniet ik van het universum.

Maar na de middag op dag 2 krijgt ik een terugslag, weer klimmen. Mijn benen willen niet mee. Ik sta meermaals met tranen in mijn ogen, zelfs de aankomst in het kamp brengt geen opluchting, ik wil alleen maar liggen. De gedachte dat ik die nacht om 2u moet opstaan om 3u lang het laatste en steilste deel naar de top te beklimmen maakt me heel onrustig. Ik wil niet, maar ‘opgeven’ staat niet in mijn woordenboek…
Gelukkig heb ik een geweldige man die me aanmoedigt en zegt “We doen het samen, als het niet meer gaat, dan stoppen we en kijken we op dat punt naar de zonsopkomst”.
Zo gezegd, zo gedaan. Bij elke stap vooruit, glijd ik een halve stap terug in het losse grind, maar bij elke stap denk ik ‘nog eentje, komaan’. Er zijn momenten dat ik het geloof. Ik zie de top, of tenminste dat denk ik, want na elke bocht, is er weer een andere ’top’. Het lijkt zo dichtbij… Na 2,5u vechten vraag ik mezelf af “wie moet ik iets bewijzen… niemand… toch?” Ik weet dat ik alles gegeven heb. Mijn lichaam geeft het op en ook mijn geest blijkt deze keer niet sterk genoeg. Toch ben ik trots op mezelf, het is de zwaarste fysieke inspanning die ik ooit aangegaan ben. Ook trots dat ik met opgeheven hoofd kan zeggen “ik heb het niet gehaald en dat is ok, iedereen mag het weten”.
Bibberend van de kou kijken Manu en ik naar de wereld die hoog boven de wolken langzaam zichtbaar wordt en het is geweldig, we hebben het samen gedaan en we genieten!

image image image image image image image image image image image image image image

13 gedachtes aan “Rinjani vs Ann 1-0

1. Hanne Devos

schattie!!!!

Wat een avonturen daar allemaal, heftig, maar tegelijk prachtig!
    Ik ben in ieder geval al superfier op wat jullie allemaal hebben bereikt daar al!!!
    Een hele dikke zoen vanuit Lommel, waar wij vandaag weer veilig zijn terugbeland!
    En dat na een superfantastische reis in Canada!

Dikke knuffel!!!
    Hanne

1. Ann Willemsen

Dag Schat,

Ik ben zo benieuwd naar jullie avonturen. Ik hoop dat we elkaar snel kunnen zien. Heb je je schema al voor de komende maand?
      Sowieso hoop ik je te zien op Amsterdam Fringe Festival!

Hele dikke smak
      X

2. Kelly

Beste Ann, ik heb mij een breuk gelachen met uw bericht! (Ik had dit bericht eerder nog niet gelezen) You just made my day! Het begon bij ‘ik ga u verstikken met uwen eigen slaapzak’ en toen ging het verder met ‘terwijl ik mijn billen sta te vegen…’ ‘Ik begin luidop te lachen’ ‘met een papiertje tussen mijn billen…’ Geweldig!
    Maar ook het gevoel dat je beschrijft wanneer je naar beneden sprint en je je vrijheid ontdekt.
    Mooi neergeschreven en prachtige foto’s!!

‘the free man is he who does not fear to go to the end of his thoughts.’

Groetjes van Kelly

Hey Kelly,

Merci voor je lieve bericht. Fijn om te weten dat er iemand is die geniet van wat ik schrijf.
      Ook al zijn we ver weg, op deze manier kunnen we al onze ervaringen toch een beetje delen met de mensen die ons zeer nabij zijn.

Wat je quote betreft, klopt helemaal. Al moet ik zeggen dat jezelf keer op keer tegen komen, ook zeer vermoeiend kan zijn… : )

Tot snel,

Hey Ans,

Mercikes!

Heb jij ook al wat van de vakantie kunnen genieten?

Mijn A.S. rugzak en wandelschoenen hebben me trouwens al op veel plekken gebracht. Echt niks te klagen. Ik hoop dat de job nog altijd even fijn is.

Kus,

3. Vanessa

Waaw! Top! Ik zou het u niet nadoen. Je mag er idd trots op zijn!
    Prachtige foto’s ook trouwens! Geniet er nog van!

Merci!

De Ratu Bagus meditatie hebben we niet gedaan. Het verblijf daar, lag toch een beetje boven budget… : (
      Ik heb wel een workshop 5 rythm dance gedaan. Zulke lessen bestaan ook in België. Echt een aanrader als je eens volledig los wilt gaan.

Knuffel,

4. Joyce daenen

Hey Ann!
    Wat een belevenis!! Wat jij nu doet daar kan ik eens van dromen!
    Maar wat een fantastische ervaring moet het geweest zijn… Zelfs om in open hemel te kakken

Hey Joyce,

Niet enkel dromen, ook gewoon doen!

Maar ik heb de indruk dat jij ook weer bezig bent met een nieuwe passie: nagelstyliste? Leuk bijberoep lijkt mij.

Groetjes,

5. Veerle Hammenecker

Op het moment dat ik hier die mooie reisverslagjes zit te lezen, zitten onze kinderen naar een kinderprogramma over “boeddhisme” te kijken, waar ik vooral uit onthouden heb: 1 miljoen keer “amitofo” zeggen en je gaat rechtstreeks naar de hemel!
    Schitterende prestatie trouwens, ook zonder “de top”! Wij namen op vakantie gewoon de gondellift tot op 1600 meter en deden dan een klimmetje van 200 meter naar boven, waarbij mijn tong al tot onder mijn tenen hing, dus meer dan “respect” voor jullie!!

1. Ann

Amitofo, amitofo, amitofo,… Nog 876.953 keer te gaan… Hoe ver ben jij al?
      Merci voor je ‘respect’! Ook voor voor heel veel respect met je deelname aan de Dodentocht. Ik zal niet aan de zijlijn staan, maar ik wens je heel veel succes en sterkte!